Svar: Afvænning af natflaske - 7 mdr.

2. december 2021

Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Jeg anbefaler, at børn i 7 måneders alderen tilbydes 4 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og det betyder faktisk, at jeres datter stadig skal have 3 flasker i tidsrummet 18.30-06, som hun får. Det er altså ikke her, at I skal fjerne flaskerne, men om dagen - og her skal hun i stedet tilbydes mellemmåltider og vand af kop :)

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser derfor således ud:

Tidlig morgen (eller nat): Flaske og sover videre

Vågner og dagen begynder som nu omkring kl 06

Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop.

Sen morgen 8: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.

Puttes til dagens 1. lur og skal ikke længere tilbydes flaske her.

Formiddag 10: Små bidder af en blød bolle med lidt smør, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter og lignende at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur som nu ca. 12.30

Eftermiddag 14-15: Små bidder af en blød bolle med lidt smør, måske en grødmuffin eller lignende at gumle på selv, frugtmos og lignende. Vand af kop.

Puttes evt. til en powernap ca. kl 16 som nu

Aften 17.30: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager. Det skal være moset mad, men maden gøres gradvist grovere og får mere og mere bid. Suppleres igen med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten 18.30

Sen aften 22: Drømmeflaske og sover ...

Annonce

... videre

Hvis jeres datter trives bedst med at få sin natflaske kl 02 og ikke f.eks. kl 04, så er det helt okay. Det er dog et reelt behov at få denne flaske, så hun samlet set får sine 4 flasker over døgnet. Da hun har en meget tidlig rytme kan det sagtens forklare, hvorfor hun søger sin flaske om natten og ikke kan vente til om morgenen med at få den.

Når hun bliver 8-9 måneder gammel, så vil jeg anbefale jer, at I indfører en godnatgrød om aftenen, og den vil på sigt kunne være med til at mætte hende lidt ekstra, så hun begynder at kunne undvære natflaske helt. Men det er ikke endnu, der går nok lige en månedstid mere... Og det er naturligt en forudsætning, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt i løbet af dagen jf. dagsplanen :) De 3 flasker, som hun i 8-9 måneders alderen ofte vil trives med ligger derfor rigtig godt placeret før middagslur, aften og sen aften og det vil være et reelt mål at have til den tid.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når jeg anbefaler, at I fjerner f.eks. flasken før dagens første lur nu, så er det fordi, det vil være rigtige godt at lære hende, at hun godt kan sove uden at behøve sin flaske. Så I om dagen øver det at adskille flaske og søvn... Det er, som I selv nævner, vigtigt at hun ikke bruger sin flaske til at komme videre i søvnen på og et led i at lære dette er netop at kunne falde i søvn uden at have flaske i munden.

Når hun puttes til middagslur og om aftenen, er det derfor på samme måde vigtigt, at hun får sin flaske - men at hun slipper den og puttes, før hun sover, så hun også her lærer at sove uden flaske i munden, men forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove:)

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.